חיייבים להעלות את קצבאות הזקנה. לפי אורי אורבך זצ"ל, להיכנס לתוכנית התקציב הרב שנתית של הממשלה!!!

https://www.facebook.com/1alidahan




  

חייבים להעלות את קצבת הזקנה

העלאת קצבאות הזקנה גם למעמד הביניים מבין הקשישים היא מעשה צודק, וצריכה להיכנס לתוכנית התקציב הרב־שנתית של הממשלה

  ת


אפשר לקרוא לזה "כיפת הברזל החברתית", ניתן להשתמש בביטוי כמו "מנהרות העוני" ולהפחיד עם ה"איום הבא על מדינת ישראל". אבל מוטב לומר זאת כך: חייבים להעלות את קצבאות הזקנה.
בישראל חיים כיום כ–850 אלף אזרחים ותיקים, המהווים כ–10% מאוכלוסיית המדינה. שיעור הגידול באוכלוסייה זו הוא הגבוה ביותר בהשוואה לכל אוכלוסייה אחרת, והצפי הוא שב–20 השנה הקרובות מספר זה יוכפל ויגיע ליותר מ–1.5 מיליון מאזרחי המדינה. לא זו בלבד, אלא שבמהלך תקופה זו תוחלת החיים של האזרחים הוותיקים תעלה בהדרגה, כך שיתוספו עוד שנות חיים מרגע היציאה לפנסיה. לרשות מי שהגיע לגיל פרישה על פי חוק מגיעה קצבת זקנה, אך קצבה זו אינה מספיקה לכסות את צורכיהם הבסיסיים של רוב הקשישים, רבים מהם נטולי פנסיה או מקורות הכנסה אחרים. אין בקומץ המועט כדי להשביע את הארי הזקן.
קצבת הזקנה בישראל נמוכה. אפילו מאוד ביחס ליוקר המחיה בישראל וביחס למדינות OECD. לעומת מדינות אלה, שיעור קצבת הזקנה בישראל מדורג בתחתית הסולם, חמישי מהסוף. קצבה זו נמוכה בממוצע במאות שקלים ביחס לקו העוני לאדם בודד בשנה שעברה, שהיה 2,820 שקל בלבד. בעקבות עדכון בלתי מספק של קצבאות הזקנה מ–2012 - שיעור העוני באוכלוסיית הקשישים בישראל עלה, בעוד ששיעור העוני הכללי ירד. צריך, אם כן, לא רק "לעדכן" את קצבת הזקנה, אלא ממש להגדילה.
 
זה מכבר הצענו לממשלה מתווה שנועד לחילוץ הקשישים ממעגל העוני, ועוסק בין השאר, בחמש פעימות להעלאת קצבת הזקנה, ובעוד שורה של הטבות והנחות במחירי המים החשמל, התרופות והארנונה. הנתונים מצביעים על כך שכל הוספה של 100 שקל לקצבה תתרום לירידה של כ–1.5% בתחולת העוני של מקבליה. במלים פשוטות: עוד עשרות אלפי קשישים יוכלו להתקיים בכבוד.
ועדת אלאלוף למלחמה בעוני המליצה לסייע קודם כל לקשישים המקבלים השלמת הכנסה. זו הצעה אמנם צנועה יותר מההצעה להגדיל את כלל הקצבאות, אבל למצער גם זה צעד דחוף ונכון. ככל הנראה, בתקציב הנוכחי יוקצו כ–350 מיליון שקל לאוכלוסייה ענייה וחשובה זו. עם זאת, על אף הדחיפות בסיוע מיידי לעניים מבין הקשישים, יש לציין כי צורכי הקשישים מגוונים, לא פחות מצרכיו של כל אזרח צעיר יותר. רוב הקשישים אינם עניים מרודים למרבה השמחה, וזקוקים להשקעת המדינה במסגרות מתאימות לשנות הפרישה ולשעות הפנאי הרבות שלהן - בתעסוקה חלקית, בהתנדבות, בהשכלה ובפעילות ספורט ותרבות מתאימים ובעלות נוחה. אולי זה פחות דחוף משיפור הקצבאות לזקנים העניים, אבל לא פחות חשוב במערכה לשינוי היחס לכלל אוכלוסיית הקשישים בישראל.
העלאת קצבאות הזקנה גם למעמד הביניים מבין הקשישים היא מעשה צודק, וצריכה להיכנס לתוכנית התקציב הרב־שנתית של הממשלה.
גם אם ייקח קצת זמן כדי להרגיש את השינוי וגם אם מדובר בפעולה אחת מתוך מכלול שלם של פעולות במסגרת המתווה שהצעתי, אפעל ללא לאות להוצאתו אל הפועל ולהטבת מצב האזרחים הוותיקים במדינה. בסופו של יום ובסופן של שנות עבודה רבות, זכותם של האזרחים הוותיקים לקבל קצבה הוגנת. זו גם חובתה הכספית והמוסרית של המדינה לתמוך בדור הוותיקים.
הכותב הוא ח"כ מטעם הבית היהודי והשר לאזרחים ותיקים




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יש ילדים רעבים בישראל אחת מכל חמש משפחות בישראל סובלת מחוסר ביטחון תזונתי ובאחת מכל עשר משפחות חוו רעב.!!!

העלאת קצבאות ביטוח לאומי לקיום בכבוד.