גם הנבחרים נוקטים עמדה חריפה נגד הביטוח הלאומי!!!

גם הנבחרים נוקטים עמדה חריפה נגד הביטוח הלאומי
הגוף שלו שמורה הזכות לבקר את התנהלותו של המוסד לביטוח לאומי – מועצת ביטוח לאומי – חוטף ביקורת מוועדת הכנסת לתלונות הציבור. חברי הוועדה מאשימים את את גוף המועצה שאיננו מבצע תפקידו כראוי, מתחבא מהציבור ואינו נותן את הדעת על …
יאנה עברי | 2 בינואר 2012, 18:17
הגוף שלו שמורה הזכות לבקר את התנהלותו של המוסד לביטוח לאומי – מועצת ביטוח לאומי – חוטף ביקורת מוועדת הכנסת לתלונות הציבור. חברי הוועדה מאשימים את את גוף המועצה שאיננו מבצע תפקידו כראוי, מתחבא מהציבור ואינו נותן את הדעת על תלונות האזרחים 
מאת: יאנה עברי
ביום שני, ה-19 לדצמבר, התכנסה בכנסת הועדה לפניות הציבור, והרוחות בחדר זעמו לא פחות מאשר במהלך דיונים קובעי מדיניות. חברי הוועדה, כולם כאחד, מחו נגד היחס המזלזל של המוסד כלפי האזרח, השיטתיות שבה מונע המוסד מאזרחים למצות את זכותיהם ע"י התשתם בבירוקרטיה אינסופית, והחמור מכל – חוסר השקיפות המוחלט בכל הנוגע להחלטות של הביטוח הלאומי ולתקנות על-פיהן הוא פועל.
תור לביטוח לאומי, מי מפקח על פעולת הגוף אשר אחראי לתנאי מחייה בסיסיים של אזרחי ישראל
עם זאת, רוב הביקורת שנשמעה בוועדה הייתה מכוונת לא אל המוסד עצמו, כי אם כלפי מועצת ביטוח לאומי, המורכבת מנציגי מעסיקים, עובדים, נציגי ממשלה ומומחים. ועדה זו אמורה להיות הגוף המפקח על פעולות המוסד ואף הבורר בכל מקרה של עימות בין המוסד ללקוחותיו. אך למעשה, לטענת חברי הוועדה, המועצה אינה ממלאת את תפקידה .
"אין אף משרד ממשלתי שלא מפרסם את דרכי ההתקשרות עימו, ודווקא הגוף שאמור לפקח על המוסד החיוני ביותר עבור האזרחים, מועצת הביטוח הלאומי, מתחבא מפני הציבור", אמר יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס). אזולאי הוסיף כי "אנשים משלמים ממיטב כספם לביטוח הלאומי, אך כשהם נזקקים לשירותיו ומקבלים סירוב, אין להם אפילו בפני מי לערער. הוועדה דורשת שינוי מבני במועצה שיאפשר לה לאכוף נהלים ולפעול למיצוי זכויות מבוטחי הביטוח הלאומי. חברי המועצה בקושי זוכרים שהם חברים בה. אפילו ועדות הכנסת מתקשות לפנות אל המועצה". יו"ר ועדת תלונות הציבור, ח"כ אזולאי, דרש משר הרווחה, משה כחלון, להקים לאלתר מועצה חדשה ולכנס אותה בדחיפות לטיפול בבעיות הבוערות בביטוח הלאומי.
אם מועצת הביטוח הלאומי, ובעקבותיה גם הביטוח הלאומי עצמו, היו מתפקדות כראוי, אזי לא היה צורך בכל-כך הרבה עורכי דין, שמתפרנסים מטיפול בבעיות של ציבור המבוטחים.
לדעתו של ח"כ זאב ביילסקי, חוסר תפקוד נכון והוגן של הביטוח הלאומי נגרם ישירות מחוסר פיקוח, ולא רק שהוא מביא אזרחים ששילמו למדינה מיסים במשך כל חייהם לידי פת לחם, אלא שהוא גם מעשיר בדרך זו עשרות עורכי דין שמטפלים בעניינם, כי בלעדיהם סיכויי האזרח למצות את הזכויות המגיעות לו הם אכן אפסיים.
"כך הופך הביטוח הלאומי למדינה בתוך מדינה"
עם זאת המועצה היא רק הגוף המפקח, ואחריות המירבית על פועלו של מוסד זה היא כמובן על מנהליו. לדעתה של יוזמת הדיון, ח"כ יוליה שמלוב ברקוביץ, "לחברי המועצה יש הרבה כוונות טובות, אך אין להם שיניים. חוקים הקשורים בביטוח הלאומי אינם נאכפים, והנהלת המוסד, שאינה מעוניינת בפיקוח, עושה כל שביכולתה על-מנת להעלים את המועצה. בכך הופך הביטוח הלאומי למדינה בתוך מדינה. בגלל התפקוד הלקוי, חברות פרטיות עושות הון מכך שפועלות למיצוי זכויות מבוטחי הביטוח הלאומי".
עם זאת, אחת הבעיות המהותיות ביותר שעולות היא היעדר אכיפה על פעולות המוסד לביטוח לאומי. למעשה, המצב היום הוא כזה שאף גוף השייך למשרד הרווחה אינו רשאי על פי החוק לאכוף את החוקים הקשורים בביטוח הלאומי, וזה כולל את שר הרווחה. לטענתו של נחום איצקוביץ', מנכ"ל משרד הרווחה, לשר הרווחה אין סמכות מנהלית ביחס למועצת הביטוח הלאומי. לטענתו, למשרד האוצר יש יותר סמכות בעניין המוסד לביטוח לאומי מאשר למשרד הרווחה, אך האוצר ממשיך לראות במוסד זה לא את הביטוח הלאומי, כי אם את הקופה הלאומית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

העלאת קצבאות ביטוח לאומי לקיום בכבוד.

יש ילדים רעבים בישראל אחת מכל חמש משפחות בישראל סובלת מחוסר ביטחון תזונתי ובאחת מכל עשר משפחות חוו רעב.!!!